|
|
Základ sbírky historických vozidel městské hromadné dopravy v Praze byl položen již v roce 1929, kdy byl vyčleněn pro muzejní účely bývalý vůz pražské koněspřežné tramvaje z roku 1886.
Sbírka historických tramvají pražského Dopravního podniku se začala rozrůstat zejména v první polovině 60. let, kdy byla zahájena rozsáhlá obměna vozového parku pražských elektrických drah, která vyvrcholila v roce 1974 v den zahájení provozu metra. Historické vozy, o kterých bylo rozhodnuto, že budou zachovány pro účely podnikového muzea byly původně soustřeďovány v tramvajové vozovně Pankrác a v roce 1971 se celá sbírka přestěhovala do vozovny Vokovice. Zde se příležitostně konaly tzv. "dny otevřených dveří", při kterých byla kolekce historických tramvají představována veřejnosti.
Příprava definitivního muzea, které by návštěvníkům poskytlo ucelené informace o historii městské hromadné dopravy na území hlavního města Prahy však ještě trvala mnoho let.
To už se mezi exponáty objevily i další prostředky městské hromadné dopravy - trolejbusy, které svoji historickou roli v Praze dohrály v roce 1972. Umístění sbírky ve vokovické vozovně nebylo zcela ideální, a tak byla jako definitivní sídlo sbírky nakonec vybrána v současné době nejmenší pražská tramvajová vozovna ve Střešovicích.
Soubor sbírkových předmětů dosáhl v průběhu doby úctyhodného rozsahu. V roce 1998, kdy byl prohlášen za kulturní památku, obsahoval 50 vozidel a dalších 34 sbírkových předmětů. Jeho základem je 41 kolejových vozidel - z toho 16 osobních motorových tramvajových vozů, 1 letní vůz koňky, 12 osobních vlečných vozů, 1 vůz metra a 11 vozidel nákladních a pro zvláštní účely. Dále sbírka obsahuje 3 trolejbusy, 5 autobusů a 1 trolejovou věž. Postupně přibývají i další nové trojrozměrné exponáty. Tramvajové vozy jsou spřaženy do souprav tak, aby dokumentovaly určitá provozní období. Mezi tramvajemi jsou skutečné unikáty - kromě již zmíněného vozu koňky z roku 1886 jsou středem pozornosti například salonní motorový vůz z roku 1900, otevřený vyhlídkový motorový vůz z roku 1913, zvláštní pozornost zasluhuje pojízdná kolejová měnírna z roku 1930. Své místo v muzeu již mají i představitelé moderního období - velkoprostorových čtyřnápravových tramvají typu T.
Autobusová doprava je zastoupena zatím třemi vystavenými vozy z období 70. a 80. let. Představitelem již uzavřené trolejbusové éry je zatím vůz Škoda 8 Tr z roku 1959, v opravě je snad nejtypičtější pražský trolejbus Tatra T 400 z roku 1954. Na svoji rekonstrukci ještě čeká jeden z nejmladších sbírkových předmětů - trolejbus Praga TOT č. 303, který v roce 1936 trolejbusovou dopravu v Praze zahajoval. Mezi exponáty je zařazen také vůz pražského metra z první dodané série. Muzejní expozici však netvoří jenom sbírka historických vozidel. Návštěvníci mohou shlédnout 5 tramvajových kontrolérů (řadičů), 6 zastávkových sloupků, 2 figuríny s dobovou výstrojí.
Nedílnou součástí expozice je stálá výstava o historii městské hromadné dopravy v Praze. Návštěvníci muzea mají možnost shlédnout unikátní fotografie, kopie historických dokumentů, plánků, jízdenek, ale také videopořady s jedinečnými filmovými materiály z fondů Národního filmového archivu. Muzeum hlavního města Prahy do expozice dlouhodobě zapůjčilo soubor modelů dalších pražských historických vozidel MHD, které se do dnešních dnů již nedochovaly. Akciová společnost ČKD Tatra v muzeu vystavuje model rychlodrážního vozidla R 1, připravovaného na počátku 70. let pro pražské metro.
Prohlídku muzea lze na objednávku spojit s vyjížďkou historickou tramvají. Více informací o této netradiční prohlídce Prahy naleznete na http://www.accommodation.cz/sur/cztram.html .
|